Jumaat, 18 Mei 2012

sunGguh aQ x menyangka

assalamualikum.......

pring...pring....pring...... dekat 20 kali hp saya berdering tapi saya biarkan maklumlah tengah bermimpi indah time tido 2... and yg kali ke 21 berdering langsung saya tersedar dan mengangkatnya and terdengar suara seorang yang bagi saya sanggat istimewa pada mulanya saya melihat....telah berlakulah percakapan dalam hp yang berbunyi
aq: assalamualikum
pck: walaikumsalam
aq: ne sapa ya..?
pck: pck dtg nak ambek moto
aq: owh maaf pck td sya tertidur
pck: x pa..pck tnggu..

ini sebahagian dialog kami terus aq memecut moto balik ke umah sewa dan terlihat sebuah grand livina telah parking dihadapan rumah terus saya lihat ada sepasang suami isteri pck & mck la 2...terkejut aq bila melihat keadaan pck 2 dan aq sanggat hairan semangat pck 2 walaupun dia seorang yang kelaianan upaya tapi dia dapat drive jauh kot (perlis-kelantan) bayangkanla tanpa sedikit pun rasa kegelisahan pada raut wajahnya inilah dia yang dinamakan mensyukuri nikmat allah swt...

pakcik berkata kepada saya ini firdaus ke? saya pun menjawab ya pakcik saya firdaus lalu bersalaman.tujuan pakcik datang sini untuk mengambil moto anak dia yang berpindah belajar tapi sungguh aq tidak menyangka....dipendekkan cerita saya pun terus menghantar moto tu pergi wakaf baru stesen kereta api untuk pos moto tu





aq merasa sanggat berbangga dapat bertemu dengan orang yang sedemikian walaupun sebelum ini aq pun dah banyak kali dengar pasal mereka2 ini yang telah berjaya..mana x berbangga dalam keadaan sebegitu pakcik tu telah menjadi seorang cikgu yang bukan calang-calang orangnya kelainan itu bukan penghalang dirinya untuk menjadikan dirinya hamba yang taat pada penciptanya. malu rasanya diri ini yang sanggat sempurna dari segi fizikal tetapi x sempurna dari aspek lain bayangkanlah mereka yang sedemikian pun masih mengabdikan diri apa lagi alasan kita untuk tidak beriman dan mengabdikan diri kepada sang pencipta kita..contoh yang paling umum lihatlah nabi kita rasullulah saw yang telah dihapuskan dosa yang dulu dan yang akan datang tapi beliau masih kuat beribadat dan mungkin tiada satu pun yang dapat menanding reasullulah dalam beribadah kepada allah swt......

berbalik kepada cerita pakcik tadi..saya terkejut dia memberitahu kepada saya yang mereka mempunyai 3 orang anak yang saya anggap telah pun berjaya dan salah seorang merupakan doktor bayangkanlah kehidupan mereka ini..syukur hidup mereka sanggat diberkati aq gembira walaupun hanya dapat bercerita selama berapa jam saya anggap ne pertemuan yang tidak disangka dan merupakan yang paling terbaik...sedih saya apabila mereka hendak meneruskan perjalanan menuju kerumah anak mereka di kota raya...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan